Facebook   Instagram

MONIA: NEDERLANDS KAMPIOEN SHOW BELLYDANCE 2014-2015 & 2015-2016 (IDO HOLLAND) 

COVID-19 & DANSEN/SPORTEN/BEWEGEN

Vanaf 5 juni gaan wij weer van start met de BUIKDANSLESSEN!

De MBvO gymnastieklessen te Nieuwstadt vinden enkel op maandagmiddag van 14 tot 15 uur plaats. Deze lessen worden buiten verzorgd; achter sporthal 'De Sjirp' sportveld 'De Krekelzank'.

NIEUW IN ONS AANBOD

Voorlopig door Covid onderbroken tot september 2021

Tekst flyer voor via volksdans.jpg

 

ZOMERVAKANTIE 2021

wij volgen normaliter de schoolvakanties 24 juli t/m 5 september.  In samenspraak met onze groepen, zullen we bekijken of we tijdens de zomer eventueel een passend aanbod kunnen bieden.  Info volgt!

LANDELIJKE ACTIE

Steun de dansondernemers door deze #vaker te gebruiken! meer info: www.nederlanddanst.nl  193339307_1542559966075676_4895548123565902632_n.jpg

Registratienr. KvK: 63130750 

 


 

 

 

1 monia buikdanseres Geleen Oriental move

Wat is buikdans?

Buikdans bestaat uit de volgende elementen: 
  • Bewegingen waarbij verschillende lichaamsdelen afzonderlijk van elkaar lijken te bewegen (isolaties)
  • Bewegingen sluiten nauw aan bij de natuurlijke mogelijkheden van het lichaam 
  • Het is een vrouwelijke dans: buikdansen is ontwikkeld door en voor vrouwen. In landen waar het buikdansen is ontstaan en waar het wordt beoefend, wordt het vaak alleen voor vrouwen opgevoerd. Voor verdere uitleg, zie 'oosprong en uitleg'.

 

Effecten van de buikdans:
  • Versterking van houdingsspieren; 
  • Lichte vermindering van evt. gynaecologische klachten door een verbeterde doorbloeding van het onderlijf; 
  • Opbouw en versteviging van schouder-, borst-, buik- en rugspieren;
  • Vergroten of behouden van beweeglijkheid in gewrichten;
  • Vergroten of behouden van lenigheid in verschillende lichaamsdelen;
  • Bewustwording en verbetering van de orientatie in tijd en ruimte;
  • Verbetering van evenwicht; 
  • Verbetering van (spier)coördinatie en (spier)conditie (pas als basistechnieken bekend zijn, zullen coördinatie in de vorm van dansroutines en het totale uithoudingsvermogen een grotere rol spelen; 
  • Indirecte versterking van de bekkenbodemspieren; 
  • Regulering stress

 

Buikdans iets voor U?
 
Om te kunnen buikdansen is het vooral van belang dat je zelf kunt genieten (of wilt leren genieten) van je lichaam, de beweeglijkheid ervan en de gratie die het kan uitstralen. 
Je hoeft geen speciale conditie te hebben en ook niet te voldoen aan het beeld van de ‘volmaakte vrouw'. 
Buikdansen doe je in de eerste plaats voor jezelf, om je vrouwelijkheid te ervaren en te beleven. Het is ook niet nodig dat je lichaam in topvorm is. 

 
 
Globale inhoud van de buikdanslessen:
 
De lessen zijn voor iedereen toegankelijk zowel voor de beginner als de gevorderde danser. Bij overvolle groepen wordt deze opgesplits in beginners en gevorderden. Tijdens de lessen wordt gedifferentieerd, zodat ieder kan dansen op eigen niveau.
 
  • Warming-up;
  • Basistechnieken en gevorderde danstechnieken;
  • Korte (oefen)dansroutines. Zowel moderne buikdans (fusions), klassieke buikdans (raqs shark) als ook folklore;
  • Technieken met de sluier en/of bespelen van de zills (vingercymbalen) en/of oefenen met het hanteren van de stok (saidi);
  • Dans choreografieën;
  • Cooldown 

 

Kleding: 
 
Strakke broek (legging) of een wijde rok, vochtopnemend truitje of topje (hoeft geen blote buik), gymschoentjes/balletschoentjes (op blote voeten kan ook), sjaal/doek voor om je heupen.
 
Belangrijk: 
 
Er zal gedurende alle lessen aandacht worden besteed aan basistechnieken en basishouding. Hiermee voorkomen we een verkeerde houding en een verkeerde belasting, met daaruit volgend blessures. Geduld is dus geboden!